curent la masea

Curent la măsea: mit sau realitate?

– Cum ne afectează sănătatea dentară –

Există o categorie de oameni care au un răspuns universal valabil pentru orice afecțiune: “m-a tras curentul”. Fie că sunt în casă, în mașină sau în tren, aceștia cred că dacă îi prinde curentul au șanse mari să răcească și să se aleagă cu o măsea umflată de la curent.

Durerile de dinți, de cap sau de spate par, în accepțiunea multor români, să fie cauzate de “curent“. Este însă curentul la măsea un mit sau realitate?

curent la masea

Adevărul despre așa-zisul curent la măsea

De fapt, există o explicație pentru durerile de dinți pe care le resimți și nu are legătură cu așa-zisul curent la măsea sau la ureche, ci cu alte cauze pe care medicul stomatolog le poate depista.

Sensibilitatea dentară este o realitate pentru mulți, iar adesea sensibilizarea dinților și măselelor e accentuată de expunerea la curenții de aer rece. Este important să înțelegem totuși diferența dintre dinții sensibili la aerul rece și cariile dentare sau afecțiunile gingivale. Măselele devin sensibile la frig atunci când partea internă mai moale a dintelui, numită “dentină”, este expusă (nu au smalț) sau din cauza retragerii gingiilor.

Dacă observați o sensibilitate sporită la frig, verificați linia gingiilor pentru a vedea dacă acestea se îndepărtează de dinți. Gingiile în retragere pot trimite mai ușor senzațiile de frig sau de căldură către nervii dinților, declanșând durerea.

Însă curentul nu trebuie confundat cu motivul durerii. De fapt, expunerea la curenții de aer rece nu face decât să intensifice durerea, nu să o provoace.

Potrivit specialiștilor Green Dental, pacienții care se plâng că „i-a tras curentul” suferă fie de afecțiuni parodontale, fie prezintă infecții, carii sau afecțiuni ale nervului. Inflamarea nervului dentar este o durere chinuitoare pentru orice pacient, indiferent de vârstă. Prin urmare, senzația sau pretextul că v-a tras curentul nu este decât un semnal de alarmă pentru sănătatea dentară. Acest disconfort este de fapt un semnal pentru afecțiuni mai grave ce necesită investigații de specialitate.

Curent la ureche și măsea, semnul unor afecțiune reale

Curentul rece pentru cei care totuși nu au probleme dentare poate cauza dureri în cazul unei sinuzite maxilare sau a otitei, ambele afecțiuni independente de dinți.

Există și cazuri în care interdependența dinți-ureche poate induce falsa impresie că afecțiunea este de natură dentară, când în realitate aceasta poate cuprinde jumătate din maxilar, inclusiv urechea. Este cunoscut faptul că durerea dentară este iradiantă. O singură carie poate trimite durerea la toți dinții inferiori/superiori, urmând traiectele nervoase din maxilar.

Însă, în cazul pacienților care suferă de dureri strict la nivel dentar, putem vorbi despre următoarele afecțiuni asociate cu acest simptom:

• pulpita dentară – o afecțiune provocată de inflamația pulpei dentare. Pulpita dentară poate fi acută, când durerea vine dintr-o dată și poate fi destul de intensă, și pulpita cronică, caracterizată de dureri mai slabe, dar de lungă durată.
  • Abcesul dentar – apariția locală a unei pungi de puroi, fie în interiorul dintelui, fie la nivelul gingiilor sau al osului care susține dinții pe arcada dentară. Pe lângă formațiunea purulentă și dureri pulsatile, infecţia cronică se acutizează și este intensificată de curent.

Tratament stomatologic sau leacuri băbești

Din păcate, pacienții care se plâng de curent la masea nu apelează la medic fie deloc, fie prea târziu. Echipa Green Dental este în unanimitate de acord cu faptul că leacurile aplicate în casă (cornetul aprins în ureche, comprese calde, vată cu spirt) nu sunt parte din soluție, ci parte din problemă.

Odată declanșată durerea dentară, prezentarea la cabinetul stomatologic este singura soluție viabilă pentru a trata infecția. Deși acest curent la măsea este adesea un simplu pretext de a nu ajunge pe scaunul dentistului, vă încurajăm să nu lăsați durerile dentare neinvestigate.